Monday, March 19, 2007

Ghazal

Pengembangan seni muzik ghazal Muzik Ghazal merupakan warisan seni budaya Johor yang terkenal. Perkembangan seni muzik tradisional ini perlu diberi perhatian yang sewajarnya supaya terus hidup dan berkembang di kalangan generasi muda masa kini. Justeru YWJ telah mengambil inisiatif mengatur program-program pengembangan muzik ghazal sepanjang tahun. YWJ juga telah mengatur jadual pertandingan ghazal bagi kategori remaja dan dewasa pada setiap tahun. Pertandingan peringkat awal bermula dari peringkat zon dan daerah-daerah seluruh Johor hinggalah ke peringkat akhir Remaja Johor dan Dewasa Kebangsaan. Pertandingan ini diadakan bagi merebut Piala Pusingan Ahmad Jusoh untuk kategori Remaja dan juga Piala Pusingan Pak Lomak bagi kategori Dewasa Kebangsaan disamping wang tunai.

Pengembangan seni muzik keroncongProgram pengembangan keroncong diteruskan dengan bertujuan untuk memelihara kesinambungan, meningkatkan kefahaman serta meneruskan usaha-usaha memelihara dan memperkembangkan warisan seni muzik ini sebagai warisan muzik Melayu tradisional Johor selain daripada seni muzik ghazal. Berbagai kemudahan pembelajaran telah disediakan oleh YWJ bagi tujuan tersebut. Dua orang jurulatih telah didatangkan dari Solo, Indonesia. Selain daripada itu alat-alat muzik keroncong juga turut disediakan.

Pengembangan VokalKelas vokal YWJ telah dimulakan pada pertengahan tahun 1998. Kelas ini diwujudkan untuk meningkatkan mutu seni suara di kalangan para remaja dan juga orang dewasa yang berbakat dan mempunyai minat menyanyi lagu-lagu ghazal, lagu Melayu asli, keroncong dan padusuara. Ada diantara mereka telah berjaya membuat rakaman album dan menjadi artis seperti Natasha Yazir atau 'Tasha' dan Haslinda Halit atau 'Linda'. Para peserta vokal diberi latihan pengkhususan dari segi kemantapan suara, pernafasan, senaman dan membina keyakinan diri serta teknik penyampaian.

1 comment:

setiaghazal said...

jemputlah tengok.

http://www.setiaghazal.blogspot.com/


terima kasih